Żakowski vs Jenkins 0:1

Posted on 2009/09/12

0


Pracownicy nowych mediów mówią o starych „dinozaury”. Stare media o nowych pogardliwie „copy-paste”.  Ani jedni ani drudzy nie mają racji, ale to co wyprawiają niektórzy dziennikarze, żeby oczernić konkurentów z Internetu to przesada. Nie chcę szczegółowo wspominać blitzkriegu Dziennika na Katarynę ani krucjaty Polityki i Gazety Wyborczej przeciwko matecznikowi chamstwa, jakim mialby być Internet jako taki. Znów dziennikarz – i to nie byle jaki, bo sam Jacek Żakowski – odezwał się w Polityce 37/2009 na temat prasy, Internetu oraz ciężkiego i niepewnego losu żurnalisty, który kaganiec wiedzy i demokracji niesie w lud z coraz większym heroizmem.Każdy może przeczytać wywody redaktora Żakowskiego, jeśli kupi Politykę w kosku (5 zł) lub w Internecie (3 zł). Streszczam je tylko w jednym zdaniu: dziennikarze i gazety to dobro narodowe  tak cenne, że wszyscy Polacy powinni zrzucić się na nie, w przeciwnym wypadku rozdziobą je cyfrowe kruki i wrony. Pachnie to roszczeniami stoczniowców, górników, byłych pracowników PGR-ów, itp. Wziąłęm z półki książkę Jenkinsa „Konwergencja mediów”. W  jednym z ostatnich  rozdziałów napisał blisko trzy lata temu , że przeciwstawianie mediów starych i nowych, nawet w ujęciu ekonimicznym, to błąd. O wiele słuszniejsze jest postrzeganie możliwych relacji jako symbiozy. Media indywidualne, oddolne, obywatelskie podnoszą  tematy, które interesują społeczności lokalne lub tematyczne, a duże media tradycyjne podchwytują najważniejsze, najciekawsze wątki i zapewniają szeroką propagację. Profesor Henry Jenkins z MIT być może nie ma tych problemów bytowych, w jakie wpadną nieuchronnie dzienniki i tygodniki za sprawą aktywnej działalności wyszukiwarek,  kilku portali i kilkudziesięciu serwisów z newsami, zabierających chleb namaszczonym (przez kogo?) jedynie słusznym przedstawicielom zaszczytnego zawodu dziennikarskiego.  Dlatego pewnie łatwo mu pisać, że stare media mogą wygrać na współpracy z nowymi, ale muszą te nowe najpierw zrozumieć. Ciekawe czy polscy koryfeusze dziennikarstwa wiedzą co mówił w kwietniu 2009 Eric Schmidt, szef Google, gdy przemawiał na Newspaper Association of America Conference.  Gdyby wiedzieli, ni wypisywaliby głupot.

Reklamy
Posted in: Media