Szansa na nagrody dla e-dziennikarzy

Posted on 2015/06/11

0


Klimat wokół dziennikarstwa nie jest dobry. Z jednej strony media tracą siłę, z drugiej – dziennikarzom zdarza się sprzeniewierzać wartości takie jak prawda, uczciwość i bezstronność. To najprawdopodobniej koniec medoów, jakie znamy. Ale gdy ginie coś starego, w jego miejsce przyjść może coś nowego, lepszego. Prawie miesiąc temu brałem udział w Digital Journalism Days 2015. To było skrzyżowanie branżowej konferencji o kondycji mediów z dyskusją o narzędziach, jakimi mogą posługiwać się dziennikarze, by przygotowywać lepsze materiały. Tematyka była szeroka i bardzo aktualna, np. jak pracują korespondenci wojenni, jak się robi telewizję w internecie, jak – oprócz Facebooka i Twittera – wykorzystywać Snapchat, WhatsApp i inne nowe narzędzia czy wreszcie jak przygotować historie oparte o dane. Dzień teoretyczny a potem warsztaty – tak jak to powinno wyglądać w dziennikarskich szkołach.

Przyznaję, że po wielu latach pracy dziennikarskiej, od której przecież odszedłem bisko pięć lat temu, czułem dreszcz. Nie dlatego, że dziennikarze zauważyli nowe serwisy i sposoby prezentacji tematów, bo to stało się już dawno. W końcu Twitter jest zaludniony – przynajmniej w Polsce – przez dziennikarzy i polityków. Bardziej czułem, że wśród młodych, bez bagażu doświadczeń z lat dziewięćdziesiątych, panuje duch, który może odmienić oblicze dziennikarstwa, jeśli tylko da się wykorzystać nowe technologie do codziennej pracy.

Nadarza się okazja, by spróbować swoich sił w tworzeniu nowoczesnych narzędzi, także dla dziennikarzy, choć nie tylko. World Summit Award to konkurs organizowany przez International Centre for New Media pod patronatem ONZ. Skierowany jest do wszystkich, którzy albo prowadzą serwisy internetowe albo są autorami aplikacji mobilnych mogących mieć realny wpływ na społeczności, zarówno lokalne, jak i krajowe a może i globalne. Wśród kategorii takich jak Government& Open Data, Health& Environment, Learning & Science, Entertainment &Lifestyle, Culture&Tourism, Business & Commerce, Inclusion& Empowerment jest także ta dla pomysłów na startupy dziennikarskie: Media & News.

Do 15 czerwca można zgłaszać pomysły na szczeblu krajowym. Mam zaszczyt być jurorem właśnie w tej kategorii. Pomysł zakwalifikowane do dalszego etapu zostaną ocenione przez jury międzynarodowe, które wybierze 40 najlepszych produktów, które będą miały szansę zaprezentować się na Globalnym Kongresie pod koniec 2015 roku. Polacy wygrywali w tym konkursie już dwukrotnie: w 2003 roku (ydp.com.pl) i 2009 roku (avaguide.net). Zresztą już sam udział w konkursie do nauka jak przygotować swoje zgłoszenie, aby informacja o nim wypłynęła poza kraj.

W części mediowej można zgłaszać projekty wykorzystujące technologie komputerowe w dziennikarstwie, m.in.: interaktywne pozyskiwanie danych, prezentacja informacji, dziennikarstwo obywatelskie, relacjonowanie katastrof naturalnych, kampanie społeczne, mobilną agregację i wyszukiwanie i wiele innych.

Szczegóły dostępne są tu: http://www.wsis-award.org/contest/categories-and-rules a polskie projekty można zgłaszać tu:  http://register.icnmdb.at/WSA/2015/Poland/. Ten krótki film zaś pokazuje ideę konkursu:

 

Warto!

Reklamy